Recomandări pian

De ce pianul?

Pianul este un instrument la care fiecare s-a gândit cel puțin o dată că ar fi interesant, frumos, cool să știe să cânte. Spre deosebire de alte instrumente, unde satisfacțiile cântatului vin într-o perioadă mai lungă de timp, datorită procedeelor mai complexe de formare a sunetului, care se deprind mai greu, la pian se poate învăța într-un timp relativ scurt interpretarea unor melodii simple, dat fiind mecanismul mai ușor de formare a sunetului la acest instrument.

Pe cei care doresc câteva noțiuni introductive despre acest instrument îi informăm că acestea se pot învăța ușor, iar celor care au aptitudini pentru acest instrument, răbdarea, consecvența și plăcerea de a studia mai aprofundat la pian le spunem că pot ajunge să interpreteze piese mai complexe din muzica scrisă pentru pian.

Oricare ar fi cazul dumneavoastră, cântatul la pian reprezintă o modalitate plăcută de relaxare și de petrecere a timpului liber atunci când ai ca hobby muzica.

Despre pian

Cuvântul „pian” este prescurtarea cuvântului „pianoforte”, provenit din italiană.

Pianul face parte din grupul instrumentelor cu coarde, primul său strămoș fiind monocordul cu clape (sec. al-XII-lea), un instrument care prin adăugarea de clape a fost transformat apoi în clavicord. Ulterior a apărut clavecinul care a avut o claviatură mult mai dezvoltată decât antecedenții săi și care a fost utilizat o bună perioadă de timp, însă a fost detronat de instrumentul numit astăzi în mod general „pian”, datorită posibilităților extinse ale acestuia de a răspunde mai multor cerințe și exigențe ale interpreților, care treptat au preferat folosirea acestuia în detrimentul primului; ulterior, clavecinul a picat în deșuetudine și compozitorii au început să compună partituri pentru pian.

Lecțiile de muzică din copilarie îmbunătățesc auzul la maturitate

Copiii care urmează lecții de muzică au, la maturitate, auzul mai bine conturat, chiar dacă studiul instrumentului a fost stopat la un anumit punct.

Persoanele care au învățat să cânte la un instrument in timpul copilăriei sau adolescenței sunt mai receptive la sunete complexe; procesul de a asculta o conversație într-un vagon cafenea sau tren zgomotos le este ușurat, au spus cercetătorii.

Chiar și cei care au practicat muzica pentru doar unu până la cinci ani, în perioada copilăriei, au arătat o îmbunătățire notabilă față de cei care nu au făcut niciodată acest lucru, creierul având o bună capacitate de a procesa sunetele.

Deși studiile anterioare au arătat că muzica are un impact semnificativ asupra creierului nostru, noul studiu este primul care demonstrează că efectele sunt vizibile chiar și la mulți ani dupa ce hobby-ul a fost abandonat.

Profesorul Nina Kraus de la Universitatea Northwestern din Illinois, care a condus studiul, a spus: “Toate aceste studii [anterioare] au fost realizate la persoanele care, la momentul testării, încă perfomau la un instrument.

Este pentru prima dată când s-a demonstrat, în scenariul cel mai tipic, faptul că în cazul în care cineva a studiat un instrument pentru un număr de ani în copilărie, iar apoi s-a oprit, această instruire prealabilă are un efect de lungă durată asupra modului în care sistemul nervos răspunde la sunete.”

Pentru studiu au fost folosiți electrozi pentru a măsura activitatea creierului a 45 de voluntari cu vârsta de până în 31 de ani, în timp ce audiau opt sunete complexe, fiecare incluzând o serie de frecvențe diferite.

Cu toate că nu s-a testat în mod direct auzul participanților, cei cu un anumit nivel de pregătire muzicală au avut un răspuns mai puternic la sunetul auzit. Aceștia au fost mult mai eficienți în a identifica cea mai joasa frecvență a sunetului, element esențial în ascultarea și înțelegerea muzicii și a discursurilor, cu precădere in condiții de zgomot puternic.

Profesorul Kraus, a declarat: “Bazându-ne pe ceea ce știm deja despre modul în care muzica influențează creierul uman, studiul certifică faptul că lecțiile de muzică, urmate chiar și pe termen scurt, pot influența capacitatea de ascultare și învățare, pe tot parcursul vieții.”

“Deducem de aici faptul că, fie și doar câțiva ani de muzică, conferă avantaje aupra modului în care percepem sunetele în fiecare situație de comunicare, în diverse situații, cum ar fi spațiile zgomotoase.”

Nu s-au înregistrat diferențe semnificative între participanții care au renunțat la studierea unui instrument după o perioadă de la 1 la 5 ani și cei care au continuat studiul până la 11 ani, deși abilitățile muzicale tind să scadă câte puțin în timp.